Az etanol zemanyagknt val alkalmazsa nem j kelet: 1896-ban Henry Ford els autja, a Quadracycle etanollal mkdtt. Az 1908-ban bevezetett legends T-modell etanollal s benzinnel is zemkpes volt. A ksbbiekben az olcsbb kolajalap sznhidrognbl kszlt zemanyagok elterjedse az egybknt kivl tulajdonsgokkal br etanolt a kznapi autzsbl a versenyplykra s egyb specilis terletekre szortotta vissza.

Manapság az etanol mszakilag könnyen megvalósítható és egyre gazdaságosabb alternatívát kínál a fosszilis eredet motorhajtóanyagok túlzott felhasználásából ered környezeti problémák enyhítésére. Az etanol, mint magas oxigéntartalmú üzemanyag égése tökéletesebb, mint a szénhidrogén alapú benziné, ezért felhasználásával csökken a kipufogógázokkal a közvetlen környezetünket terhel szénmonoxid (CO) és maradék szénhidrogén (THC) kibocsátás. Legnagyobb elnye azonban a Földünket terhel globális széndioxid-terhelés csökkentésében rejlik, mivel a bioetanol égésekor olyan széndioxid szabadul fel, amelyet az alkohol fermentációs eljárással történ elállításához megtermelt növények (pl. a kukorica) fotoszintézisük során korábban közvetlenül a légkörbl kötöttek meg.
Ha összevetjük a kétféle nyersanyag és termék elállítási folyamata (kolajbányászat, illetve növénytermesztés) során felmerül járulékos energia- és segédanyagigényeket is, akkor megállapíthatjuk, hogy amíg egy MJ energiatartalmú szénhidrogén üzemanyag elállításához 1,19 MJ fosszilis eredet alapanyag felhasználása szükséges, addig ugyanilyen energiatartalmú bioetanol elállításához jóval kevesebb 0,7-0,8 MJ elegend. (Az idézett adat forrása: USDA Office of Energy Policy and New Uses: The Energy Balance of Corn Ethanol: An Update / AER-813).
A ténylegesen felhasznált fosszilis energia mennyisége természetesen függ a mezgazdasági adottságoktól, terméshozamoktól, a szállítási távolságoktól, az alkalmazott gyártási technológiától és a gyártás során az etanol mellett elállított többi társtermék (takarmány, fehérje, csíraolaj) minségi és hozamadataitól. Míg a tisztán 100 százalék etanolból álló üzemanyaghoz speciális kialakítású motorok fejlesztése szükséges, addig a vízmentes bioetanol és szabványos szuperbenzin keverékeként elállított E85 üzemanyag használata csak minimális változtatásokat igényel a jelenleg elterjedt benzin üzem motor típusokon:
• az üzemanyagrendszerben az alkoholnak ellenálló szerkezeti anyagokat kell alkalmazni,
• meg kell ersíteni a hengerfejet és a szelepüléket,
• a benzin és az etanol arányának automatikus érzékelését lehetvé tev szenzort és szoftvert kell beépíteni,
• az üzemanyag minséghez kell állítani a gyújtásidzítést és a turbó töltnyomást.
Kattintson az alábbi linkre:
Sokan tankolják az E-85 bioetanol üzemanyagot - sajtóanyag
fotók forrás:
www.kekenergia.hu
Az így kialakított „FlexiFuel” gépjármvek egyaránt képesek hagyományos szuperbenzinnel és magas etanol tartalmú E85 üzemanyaggal, illetve azok bármilyen arányú keverékével üzemelni.
Az E85 üzemanyag szabvány által elírt minimális benzin tartalma legalább 14 térfogatszázalék. A benzin bekeverésének pontos arányát elssorban a motor hidegindítási tulajdonságait befolyásoló gznyomásérték határozza meg. A kikevert üzemanyag ezen kívül denaturáló szert valamint speciálisan erre a célra fejlesztett korrózió- és lerakódásgátló adalékokat tartalmaz.
A magas etanoltartalom miatt az E85 üzemanyag oktánszáma eléri a 105 RON értéket, vagyis magasabb mint a jelenleg a kereskedelemben forgalmazott prémium minség benzineké.
A tároláskor és a szállításkor fellép párolgási veszteséget és az ebbl ered környezetszennyezést jelentsen csökkenti, hogy az E85 gznyomása csak kétharmada a jelenleg forgalmazott benzinek átlagának.
Az E85 üzemanyag a motor kialakításától függen különböz mérték, de a vezet által határozottan érzékelhet 10-20 százalékos teljesítmény- és nyomatéknövekedést eredményez, bár ez hasonló mérték fogyasztásnövekedéssel párosult, amit az etanol térfogategységre es alacsonyabb energiasrsége okoz. A teljesítmény és a fogyasztás növekedésének mértéke eltér lehet az egyes motortípusok esetében, attól függen, hogy az adott kialakítás milyen mértékben teszi lehetvé az alkoholos üzemanyag kedvezbb motorikus jellemzinek kihasználását.
A fentiek alapján az E85 üzemanyag alkalmazásával jelents mértékben csökkenthet környezetünk globális széndioxid terhelése.
Számadatokra lefordítva: egy benzinnel meghajtott, 100 kilométerre számítva 7 liter átlagfogyasztású FFV gépkocsi globális (az üzemanyag elállítása során felszabaduló széndioxidterhelés figyelembe vételével számított) környezetterhelése 199 g/km. Ugyanez az energiaigény E85 üzemanyag felhasználásával 130 g/km globális környezetterhelés mellett biztosítható. A gépkocsi által közvetlenül kibocsátott fosszilis eredet széndioxid pedig mindössze 40 g kilométerenként.
fotók forrás:
www.kekenergia.hu